LTH har ett sammanhållet system för rapporterande kursutvärdering. Det används på alla kurser på LTHs programutbildningar.
Syftena med systemet är följande:
CEQ står för Course Experience Questionnaire, och är en enkät för rapporterande kursutvärdering. CEQ innebär i praktiken att studenternas åsikter samlas in med en enkät (på webb eller papper) efter varje avslutad kurs. CEQ-enkäten har 26 kryssfrågor och plats för kommentarer i fritext.
CEQ-utvärderingarnas resultat utgör mått på faktorer relevanta för den pedagogiska processen. CEQ utgör en viktig komponent i kvalitetsarbetet på LTH, jämte exempelvis den pedagogiska utbildningen av LTHs lärare. CEQs fokus på pedagogiskt relevanta faktorer medför användbarhet för pedagogisk utveckling. CEQ-resultat tolkas i ljuset av examinationsstatistik och målen i kursplanerna.
Ny tjänst: Mina CEQ:er/MyCEQ [19/3-2024]
Nu kan studenter (efter CEQ-inloggning) nå alla sina CEQ-länkar som är öppna för ifyllande på den
nya sidan MyCEQ. Även redan ifyllda enkäter visas (utan länk) och när slutrapporten är publicerad
finns länkar även dit. Den sidan fungerar alltid, även om epostutskicken har problem med spam-markering.
Skrift som förklarar huvuddragen i relationen mellan
Course Experience Questionnaire (CEQ) och högskolepedagogik.