Slutrapport kursutvärdering, EDAA45

Basfakta

KursnamnProgrammering, grundkurs
KurskodEDAA45   Kursplan
Högskolepoäng7.5
Läsår202425
Kursen slutade i läsperiodHT_LP2
Programsamtliga
Antal registrerade på kursen192
Antal godkända/andel av registrerade     171 / 89 %
Antal enkätsvar/svarsfrekvens49 / 26 %
Antal män som svarat33
Antal kvinnor som svarat11
Arbetstid enligt läro- och timplaner
Föreläsningar    48 h
Övningar    28 h
Laborationer    22 h
Handledd tid    0 h
Självstudietid    102 h

Sammanfattning av enkätsvar

På alla frågor utom den om närvaro kan poängen variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".

Närvaro vid undervisningen

Andel av undervisningenAntalAndel
0-30 %0 0 %
30-70 %8 16 %
70-100 %41 84 %

Skalor & enskilda frågor

SkalaPoängStdAvv
God undervisning+5642
Tydliga mål+6041
Förståelseinriktad examination+6529
Lämplig arbetsbelastning+2156
Enskilda frågor
Kursen känns angelägen för min utbildning+9126
Överlag är jag nöjd med den här kursen+6852
Stapeldiagram över skalor, kursens angelägenhet och total nöjdhet


Fördelning av svar på fråga 26:
"Överlag är jag nöjd med den här kursen"

     Fördelningsdiagram över fråga 26
 AntalAndel

Missnöjda (<0) 4 8 %
Neutrala (0) 5 10 %
Nöjda (>0) 39 80 %
Har ej besvarat
frågan
1 2 %

Medelpoäng+68
Standardavvikelse (StdAvv)52
Män+75
Kvinnor+73
     

Fördelning av svar på fråga 17:
"Kursen känns angelägen för min utbildning"

     Fördelningsdiagram över fråga 17

Medelpoäng+91
Standardavvikelse (StdAvv)26

Kommentarer

Studierådets kommentarer

Studierådets kommentarer finns i rapporterna för specifika program

Kurslärarens kommenterer

Kursen syftar till att ge en bra grund i programmering och datalogiskt tänkande, som innefattar problemlösningsförmåga och abstraktionsförmåga. CEQ-svaren visar att studenterna över lag är mycket nöjda med kursen. Lärandeutfallet vid examination (labbar, projekt, muntligt prov, valfri tentamen) är goda och kursen har en mycket hög genomströmning (mer än 90%). Lärare i efterföljande kurs bekräftar att studenterna över lag har en mycket bra grund för vidare studier i programmering och datalogiskt tänkande. Svarsfrekvensen på i CEQ är tyvärr låga 26% så det är svårt att dra långtgående slutsatser av statistiken, men fritextsvaren ger en mycket positiv bild av kursen.

Det är min bedömning, i ljuset av studieresultat och genomströmning att ambitionsnivån i lärandemålen är relevant för målgruppen och att undervisningens pedagogiska effektivitet är hög, men att vi ska fortsätta att optimera kursen med kostnadseffektiva mindre förändringar på samma sätt som tidigare år.

Några studenter upplever att kursen är ansträngande. Den upplevda ansträngningen är en komplex kombination av många faktorer, så som: faktiskt nedlagd tid, förväntningar på den ansträngning som krävs för studier på universitetsnivå, den nuvarande effektiviteten i studieteknik i programmering, den nuvarande förmågan till datalogiskt tänkande speciellt abstrakt tänkande, lärandeutfallet över tid i förhållande till kursens krav, andelen deltagande i erbjuden undervisning, förväntningar på hur mycket deltagande i undervisning som behövs för att klara kursen, till vilken grad studenten följer progressionen och gör uppgifterna i kursmaterialet, etc.

Förkunskaper i ämnet vid kursstart kan också spela roll för den upplevda ansträngningen i början av kursen, men det är min bedömning att redan efter några veckor så är det den individuella förmågan till utveckling av det datalogiska tänkandet snarare än förkunskaperna vid kursstart som påverkar den upplevda ansträngningen. Jag kommer, som varje tidigare år, se över om det är något som kan göras för att ännu effektivare stödja studenternas individuella utveckling av förmågan till datalogiskt tänkande.

Följande förslag från studierådet framkom vid CEQ-mötet, som kommer att beaktas i pågående kursutvecklingsarbete:
* Uppmuntra handledare att ännu mer aktivt uppsöka de som kört fast men ännu inte aktivt själva bett om hjälp.
* Gör ännu mer ansträngning för att jämna ut antalet studenter i de olika parallella datorsalarna, ibland är några salar mindre än halvfulla medan andra har alla datorplatser fyllda.
* Fundera på hur samarbetsgrupperna kan bli en ännu mer effektiva som resurs för kamrathjälp, gärna i samverkan men pluggkvällar och andra SRD-aktiviteter.
* Vid behov erbjud valfria utmaningar för de som vill gå djupare än nuvarande Dod-labbar, då några tycker dessa var alltför enkla.

Inför nästa år har jag i samråd med prefekt beslutat att stryka den diagnostiska kontrollskrivningen av följande skäl:
* Sedan den skriftliga tentamen blev valfri har inte lika många studenter incitament att i halvtid träna på att tenta.
* De svagaste studenterna har inte så mycket nytta av kontrollskrivningen för sitt lärande och kan använda sin tid på bättre sätt.
* Den upplevda ansträngningen i samband med tentaperioden kan minska för några studenter: om kontrollskrivningen tas bort blir det ju mer tid i tentaveckan att plugga inför mattetentan.
* Institutionen behöver göra kostnadsbesparingar i undervisningen.

På grund av besparingsbehovet kommer även lärartätheten i form av antalet ambulerande handledare minskas, vilket är rimligt då en del undervisningstillfällen, speciellt resurstider, ofta har korta redovisnings- och hjälpköer.

Jag träffar gärna studierådet och diskuterar den pågående årliga kursutvecklingen, speciellt den nya situationen som uppkommer när vi, efter tidigare förslag från studierådet, nu genomför en sammanslagning av EDAA45 pgk och EDAA60 DoD till en gemensam kurs på 10,5 hp.

Programledarens kommentarer

Programledarens kommentarer finns i rapporterna för specifika program

CEQ-enkäten fylldes i

Webbenkäter har använts på denna kurs.