Slutrapport kursutvärdering, EDAA55
Basfakta
Kursnamn | Programmeringsteknik |
Kurskod | EDAA55
Kursplan |
Högskolepoäng | 9.0 |
Läsår | 202122 |
Kursen slutade i läsperiod | VT_LP2 |
Program | samtliga |
Antal registrerade på kursen | 204 |
Antal godkända/andel av registrerade | 179 / 88 % |
Antal enkätsvar/svarsfrekvens | 85 / 42 % |
Antal män som svarat | 53 |
Antal kvinnor som svarat | 30 |
|
Arbetstid enligt läro- och timplaner
Föreläsningar | 48 h |
Övningar | 0 h |
Laborationer | 32 h |
Handledd tid | 0 h |
Självstudietid | 160 h |
| |
Sammanfattning av enkätsvar
På alla frågor utom den om närvaro kan poängen variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".
Närvaro vid undervisningen
Andel av undervisningen | Antal | Andel |
0-30 % | 11 | 13 % |
30-70 % | 27 | 32 % |
70-100 % | 47 | 55 % |
Skalor & enskilda frågor
Skala | Poäng | StdAvv |
God undervisning | +82 | 23 |
Tydliga mål | +77 | 28 |
Förståelseinriktad examination | +77 | 24 |
Lämplig arbetsbelastning | +64 | 39 |
Enskilda frågor | | |
Kursen känns angelägen för min utbildning | +93 | 24 |
Överlag är jag nöjd med den här kursen | +96 | 15 |
|
|
Fördelning av svar på fråga 26: "Överlag är jag nöjd med den här kursen"
| Antal | Andel |
|
Missnöjda (<0) | 0 | 0 % |
Neutrala (0) | 1 | 1 % |
Nöjda (>0) | 84 | 99 % |
Har ej besvarat frågan | 0 | 0 % |
|
Medelpoäng | +96 |
Standardavvikelse (StdAvv) | 15 |
| Män | +95 |
| Kvinnor | +100 |
|
|
|
Fördelning av svar på fråga 17: "Kursen känns angelägen för min utbildning"
|
Medelpoäng | +93 |
Standardavvikelse (StdAvv) | 24 |
|
|
Kommentarer
Studierådets kommentarer
Studierådets kommentarer finns i rapporterna för specifika program
Kurslärarens kommenterer
I år fick vi äntligen komma tillbaka till campus. Kursen började på distans i januari, men halvvägs flyttade vi tillbaka till LTH:s lokaler igen. Det var möjligen lite ovant, men fantastiskt roligt: kursen handlar i hög grad om studenternas eget problemlösningsarbete, och vi har bättre möjligheter att stötta och handleda detta på campus. Nästan allt blir lättare på plats.
Inte allt gick på räls, förstås. Den andra läsperiodens föreläsningar var inte särskild välbesökta, kanske delvis beroende på allt befintligt distansmaterial, och köerna till resurstiderna var tidvis längre än jag kan önska. 2022 års studenter föredrog (i högre grad än sina föregångare) att redovisa laborationer i förväg, på resurstiderna. Jag lutar åt att detta fenomen var knutet till just denna extraordinära kursomgång, men kommer förstås att hålla ett öga på kölängderna 2023.
På det hela taget gick kursen, inklusive den digitala tentan, mycket bra. Det är helt klart att studenternas kontinuerliga arbete har lönat sig. Många fritextkommentarer är mycket positiva, och måtten för både nöjdhet och relevans ligger högt. Jag blir överlycklig av att läsa arbetsrapporterna – tack!
Programledarens kommentarer
Programledarens kommentarer finns i rapporterna för specifika program
CEQ-enkäten fylldes i
Webbenkäter har använts på denna kurs.