|
Arbetstid enligt läro- och timplaner
|
På alla frågor utom den om närvaro kan poängen variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".
Närvaro vid undervisningen
Skalor & enskilda frågor
|
Fördelning av svar på fråga 26:
|
|
|
Föreläsaren hyllas genomgående i samtliga kommentarer! Kursen upplevs välstrukturerad, relevant och rolig. Många studenter tycker att det är bra laborationer och duktiga handledare. Övergången till distansundervisning gick bra, med den enda anmärkningen att det finns förbättringspotential i kösystemet för att redovisa laborationer, då vissa har fått vänta länge.
Det här var min hittills mest spännande omgång av den här kursen!
Vi ställde om till distansundervisning ganska exakt halvvägs, i mitten av mars. Föreläsningar blev filmsnuttar och veckobrev, och labbredovisningen gjordes i Zoom. Våra timanställda handledare gjorde ett kanonjobb, trots att deras förutsättningar förändrades rejält.
Studenterna ansträngde sig verkligen för att anpassa sig till den nya situationen, och visade beundransvärd förståelse när saker inte blev som tänkt. Sådant hade vi nämligen vår beskärda del av.
Labbhandledningen i Zoom fungerade bra på många sätt, men köerna blev väl långa ibland. Det kan de tidvis bli på campus också, men när man sitter ensam och väntar i Zoom blir köerna tristare. Efterhand bytte vi modell för redovisningarna, till gemensam kö och breakout rooms, och då blev köerna kortare. Jag har lärt mig massor efterhand, och hoppas detta kommer till nytta 2021.
Tentan var helt digital, vilket på många sätt var en pedagogisk fullträff. Vi kunde nu, bättre än tidigare, examinera studenternas förmåga att successivt arbeta sig fram till en lösning genom att ändra och köra. På så vis var det den bästa programmeringstenta jag gett, och resultatet var också mycket bra. Vår distanstentalösning (Moodle och Respondus Monitor) gav förhoppningsvis en rättssäkerhet som gjorde studenterna trygga med att deras prestation spelade roll.
Det var också den värsta tenta jag gett, eftersom våra servrar blev överbelastade under tentans andra del (vi hade mellan 350 och 400 tenterande samtidigt). Det fanns aldrig någon risk för att resultat skulle försvinna (de sparas inte på den server som överbelastats). Strulet skapade ändå onödig oro bland studenterna, och vi anordnade alternativa deltentor för dem som inte känt att de fått visa vad de kunde. Efter dessa extratillfällen tror jag att även de studenter som drabbades av teknikstrul fick visa vad de kunde.
Trots trasslet gavs kursen i allt väsentligt intakt, men med helt nya undervisningsformer. Det bekräftas av studenternas bedömning av nöjdhet (96) och angelägenhet (90), som ligger väl i linje med tidigare år, kanske t o m lite högre. Många av fritextkommentarerna är också uppmuntrande och positiva till distansomställningen, och det är givetvis enormt glädjande.
Tack till er som var med under det här äventyret! Ni gjorde en omtumlande vårtermin till ett spännande äventyr. Jag önskar er all välgång i fortsättningen, och hoppas att vi återses framöver.
Kursen har som alltid fungerat mycket bra, trots den plötsliga övergången till distansundervisning under Coronapandemin. Såväl föreläsare som handledare får väldigt goda omdömen i enkäten, och programledningen instämmer.