Slutrapport kursutvärdering, EDAP10

Basfakta

KursnamnFlertrådad programmering
KurskodEDAP10   Kursplan
Högskolepoäng7.5
Läsår202021
Kursen slutade i läsperiodHT_LP1
Programsamtliga (D)
Antal registrerade på kursen270
Antal godkända/andel av registrerade     217 / 80 %
Antal enkätsvar/svarsfrekvens104 / 39 %
Antal män som svarat66
Antal kvinnor som svarat36
Arbetstid enligt läro- och timplaner
Föreläsningar    28 h
Övningar    0 h
Laborationer    12 h
Handledd tid    0 h
Självstudietid    160 h

Sammanfattning av enkätsvar

På alla frågor utom den om närvaro kan poängen variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".

Närvaro vid undervisningen

Andel av undervisningenAntalAndel
0-30 %0 0 %
30-70 %8 8 %
70-100 %92 88 %

Skalor & enskilda frågor

SkalaPoängStdAvv
God undervisning+7723
Tydliga mål+6134
Förståelseinriktad examination+6932
Lämplig arbetsbelastning+4536
Enskilda frågor
Kursen känns angelägen för min utbildning+9320
Överlag är jag nöjd med den här kursen+8923
Stapeldiagram över skalor, kursens angelägenhet och total nöjdhet


Fördelning av svar på fråga 26:
"Överlag är jag nöjd med den här kursen"

     Fördelningsdiagram över fråga 26
 AntalAndel

Missnöjda (<0) 0 0 %
Neutrala (0) 2 2 %
Nöjda (>0) 102 98 %
Har ej besvarat
frågan
0 0 %

Medelpoäng+89
Standardavvikelse (StdAvv)23
Män+86
Kvinnor+96
     

Fördelning av svar på fråga 17:
"Kursen känns angelägen för min utbildning"

     Fördelningsdiagram över fråga 17

Medelpoäng+93
Standardavvikelse (StdAvv)20

Kommentarer

Studierådets kommentarer

På mötet diskuterades att labbarna stundtals var för enkla för vissa studenter - dock bör detta inte åtgärdas då kursen i dagsläget har en stor bredd av studenter från många olika program med stor bredd i programmeringskunskaper. En förbättring som diskuterades var att se över kursboken, vilket kursansvarige redan gjort utan att hitta någon bättre.

Studenterna är enligt CEQ-betyg och kommentarer väldigt nöjda med kursen och även dess online-upplägg under höstterminen 2020.

Kurslärarens kommenterer

2020 års omgång av kursen gick bra, utifrån både studenternas resultat och CEQ-rapporten. CEQ-rapporten är glädjande läsning, särskilt efter allt det arbete som krävts för att ställa om kursen till distansundervisning. De uppmuntrande fritextkommentarerna värmer särskilt mycket. Tack!

Kursen gavs 2020 helt och hållet på distans, av skäl vi alla känner till. För distansundervisningen vidareutvecklades laborationerna för att ge mer kontinuerlig feedback, och föreläsningarna ersattes av inspelade filmer och Zoom-föreläsningar. Laborationerna redovisades i Zoom efter tidbokning. Tentan genomfördes med Moodle och Respondus.

En viktig anledning till att detta fungerade så bra var att studenterna gjorde sina förberedelser väl, och anslöt till redovisningarna med genomarbetade lösningar och väl valda frågor. Trots ett mycket stort antal kursdeltagare flöt redovisningarna på väl, med förhållandevis rimliga kötider.

Det finns förstås saker att jobba vidare på. Tentan uppfattades av många som svår, både i innehållet och i tentasituationen. Framöver hoppas jag att det kommer att vara tydligare vilka kunskaper studenterna kan förvänta sig att visa upp på tentan. (Med det sagt så gick tentan i stort ändå väldigt bra.)

Så småningom hoppas jag att vi kan kombinera det bästa av campusundervisning och det distansmaterial som utvecklades 2020. Tills dess tackar jag kursens välförberedda, entusiastiska och duktiga studenter för en extraordinär kursomgång.

Programledarens kommentarer

Med på mötet var PL, KL samt studentrepresentant. Kursen upplevs som väldigt relevant och viktig, och den får mycket bra utvärdering. Under mötet diskuterades en del kring kursens upplägg, varav en del är pga online-undervisningen.

CEQ-enkäten fylldes i

Webbenkäter har använts på denna kurs.