Slutrapport kursutvärdering, EDAP10
Basfakta
Kursnamn | Flertrådad programmering |
Kurskod | EDAP10
Kursplan |
Högskolepoäng | 7.5 |
Läsår | 202021 |
Kursen slutade i läsperiod | HT_LP1 |
Program | samtliga (D) |
Antal registrerade på kursen | 270 |
Antal godkända/andel av registrerade | 217 / 80 % |
Antal enkätsvar/svarsfrekvens | 104 / 39 % |
Antal män som svarat | 66 |
Antal kvinnor som svarat | 36 |
|
Arbetstid enligt läro- och timplaner
Föreläsningar | 28 h |
Övningar | 0 h |
Laborationer | 12 h |
Handledd tid | 0 h |
Självstudietid | 160 h |
| |
Sammanfattning av enkätsvar
På alla frågor utom den om närvaro kan poängen variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".
Närvaro vid undervisningen
Andel av undervisningen | Antal | Andel |
0-30 % | 0 | 0 % |
30-70 % | 8 | 8 % |
70-100 % | 92 | 88 % |
Skalor & enskilda frågor
Skala | Poäng | StdAvv |
God undervisning | +77 | 23 |
Tydliga mål | +61 | 34 |
Förståelseinriktad examination | +69 | 32 |
Lämplig arbetsbelastning | +45 | 36 |
Enskilda frågor | | |
Kursen känns angelägen för min utbildning | +93 | 20 |
Överlag är jag nöjd med den här kursen | +89 | 23 |
|
|
Fördelning av svar på fråga 26: "Överlag är jag nöjd med den här kursen"
| Antal | Andel |
|
Missnöjda (<0) | 0 | 0 % |
Neutrala (0) | 2 | 2 % |
Nöjda (>0) | 102 | 98 % |
Har ej besvarat frågan | 0 | 0 % |
|
Medelpoäng | +89 |
Standardavvikelse (StdAvv) | 23 |
| Män | +86 |
| Kvinnor | +96 |
|
|
|
Fördelning av svar på fråga 17: "Kursen känns angelägen för min utbildning"
|
Medelpoäng | +93 |
Standardavvikelse (StdAvv) | 20 |
|
|
Kommentarer
Studierådets kommentarer
På mötet diskuterades att labbarna stundtals var för enkla för vissa studenter - dock bör detta inte åtgärdas då kursen i dagsläget har en stor bredd av studenter från många olika program med stor bredd i programmeringskunskaper. En förbättring som diskuterades var att se över kursboken, vilket kursansvarige redan gjort utan att hitta någon bättre.
Studenterna är enligt CEQ-betyg och kommentarer väldigt nöjda med kursen och även dess online-upplägg under höstterminen 2020.
Kurslärarens kommenterer
2020 års omgång av kursen gick bra, utifrån både studenternas resultat och CEQ-rapporten. CEQ-rapporten är glädjande läsning, särskilt efter allt det arbete som krävts för att ställa om kursen till distansundervisning. De uppmuntrande fritextkommentarerna värmer särskilt mycket. Tack!
Kursen gavs 2020 helt och hållet på distans, av skäl vi alla känner till. För distansundervisningen vidareutvecklades laborationerna för att ge mer kontinuerlig feedback, och föreläsningarna ersattes av inspelade filmer och Zoom-föreläsningar. Laborationerna redovisades i Zoom efter tidbokning. Tentan genomfördes med Moodle och Respondus.
En viktig anledning till att detta fungerade så bra var att studenterna gjorde sina förberedelser väl, och anslöt till redovisningarna med genomarbetade lösningar och väl valda frågor. Trots ett mycket stort antal kursdeltagare flöt redovisningarna på väl, med förhållandevis rimliga kötider.
Det finns förstås saker att jobba vidare på. Tentan uppfattades av många som svår, både i innehållet och i tentasituationen. Framöver hoppas jag att det kommer att vara tydligare vilka kunskaper studenterna kan förvänta sig att visa upp på tentan. (Med det sagt så gick tentan i stort ändå väldigt bra.)
Så småningom hoppas jag att vi kan kombinera det bästa av campusundervisning och det distansmaterial som utvecklades 2020. Tills dess tackar jag kursens välförberedda, entusiastiska och duktiga studenter för en extraordinär kursomgång.
Programledarens kommentarer
Med på mötet var PL, KL samt studentrepresentant. Kursen upplevs som väldigt relevant och viktig, och den får mycket bra utvärdering. Under mötet diskuterades en del kring kursens upplägg, varav en del är pga online-undervisningen.
CEQ-enkäten fylldes i
Webbenkäter har använts på denna kurs.