Slutrapport kursutvärdering, EDAA55
Basfakta
Kursnamn | Programmeringsteknik |
Kurskod | EDAA55
Kursplan |
Högskolepoäng | 9.0 |
Läsår | 201819 |
Kursen slutade i läsperiod | VT_LP2 |
Program | samtliga (F) |
Antal registrerade på kursen | 93 |
Antal godkända/andel av registrerade | 71 / 76 % |
Antal enkätsvar/svarsfrekvens | 33 / 35 % |
Antal män som svarat | 19 |
Antal kvinnor som svarat | 11 |
|
Arbetstid enligt läro- och timplaner
Föreläsningar | 50 h |
Övningar | 0 h |
Laborationer | 32 h |
Handledd tid | 0 h |
Självstudietid | 160 h |
| |
Sammanfattning av enkätsvar
På alla frågor utom den om närvaro kan poängen variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".
Närvaro vid undervisningen
Andel av undervisningen | Antal | Andel |
0-30 % | 3 | 9 % |
30-70 % | 5 | 15 % |
70-100 % | 24 | 73 % |
Skalor & enskilda frågor
Skala | Poäng | StdAvv |
God undervisning | +76 | 25 |
Tydliga mål | +80 | 21 |
Förståelseinriktad examination | +78 | 19 |
Lämplig arbetsbelastning | +61 | 48 |
Enskilda frågor | | |
Kursen känns angelägen för min utbildning | +83 | 37 |
Överlag är jag nöjd med den här kursen | +89 | 31 |
|
|
Fördelning av svar på fråga 26: "Överlag är jag nöjd med den här kursen"
| Antal | Andel |
|
Missnöjda (<0) | 1 | 3 % |
Neutrala (0) | 0 | 0 % |
Nöjda (>0) | 30 | 91 % |
Har ej besvarat frågan | 2 | 6 % |
|
Medelpoäng | +89 |
Standardavvikelse (StdAvv) | 31 |
| Män | +94 |
| Kvinnor | +77 |
|
|
|
Fördelning av svar på fråga 17: "Kursen känns angelägen för min utbildning"
|
Medelpoäng | +83 |
Standardavvikelse (StdAvv) | 37 |
|
|
Kommentarer
Studierådets kommentarer
Föreläsaren hyllas för sin pedagogik och engagemang. Även handledarna fick mycket goda omdömen. Labbarna och kursens upplägg upplevdes som mycket givande. Många studenter uttryckte också förtjusning över möjligheten att få programmera mer i fördjupningskursen.
Kurslärarens kommenterer
Vårens kursomgång har flutit på bra, och CEQ-rapporten är värmande läsning. Jag lyfter på hatten (om jag hade någon) och konstaterar att studenternas entusiasm resulterat i flitigt programmerande och ett utmärkt tentamensresultat. Det är givetvis kul att det arbete vi lägger ner uppskattas och har effekt, och det är mycket stimulerande att arbeta med så entusiastiska studenter.
Programmering är ett ämne där studenternas förkunskaper skiljer sig åt, och därför är det kul att studenter såväl med som utan förkunskaper presterat mycket väl på kursen. Genomströmningen har varit god, väl i linje med tidigare årgångar. Möjligen har nybörjarstudenterna presterat ännu lite fler överbetyg än tidigare.
Det nya inslaget i år var de automaträttade Moodle-övningarna. Några fritextkommentarer visar på viss frustration, eftersom felmeddelandena i Moodle inte alltid varit särdeles pedagogiska. Ändå är jag övertygad om att övningarna inspirerat studenterna att jobba med ämnet utanför laborationerna. På det hela taget vill jag se Moodle-övningarna som ett lyckat inslag, men jag tar till mig av kommentarerna, och ska undersöka om några av exemplen kan stuvas om inför 2020.
Jag tackar 2019 års gäng för en kanonkul vårtermin ihop, och ser fram emot januari 2020!
Programledarens kommentarer
Kommentarer har ej inkommet före utsatt tid
CEQ-enkäten fylldes i
Webbenkäter har använts på denna kurs.