Slutrapport kursutvärdering, FAFA30

Basfakta

KursnamnFysik - elektricitetslära, gaser och vätskor
KurskodFAFA30   Kursplan
Högskolepoäng8.0
Läsår201314
Kursen slutade i läsperiodVT_LP1
Programsamtliga (BI)
Antal registrerade på kursen45
Antal godkända/andel av registrerade     43 / 96 %
Antal enkätsvar/svarsfrekvens27 / 60 %
Antal män som svarat18
Antal kvinnor som svarat7
Arbetstid enligt läro- och timplaner
Föreläsningar    40 h
Övningar    28 h
Laborationer    12 h
Handledd tid    0 h
Självstudietid    110 h

Sammanfattning av enkätsvar

På alla frågor utom den om närvaro kan poängen variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".

Närvaro vid undervisningen

Andel av undervisningenAntalAndel
0-30 %1 4 %
30-70 %3 11 %
70-100 %19 70 %

Skalor & enskilda frågor

SkalaPoängStdAvv
God undervisning-2436
Tydliga mål-136
Förståelseinriktad examination+4232
Lämplig arbetsbelastning+1531
Enskilda frågor
Kursen känns angelägen för min utbildning+2145
Överlag är jag nöjd med den här kursen-1259
Stapeldiagram över skalor, kursens angelägenhet och total nöjdhet


Fördelning av svar på fråga 26:
"Överlag är jag nöjd med den här kursen"

     Fördelningsdiagram över fråga 26
 AntalAndel

Missnöjda (<0) 12 44 %
Neutrala (0) 5 19 %
Nöjda (>0) 9 33 %
Har ej besvarat
frågan
1 4 %

Medelpoäng-12
Standardavvikelse (StdAvv)59
Män0
Kvinnor-29
     

Fördelning av svar på fråga 17:
"Kursen känns angelägen för min utbildning"

     Fördelningsdiagram över fråga 17

Medelpoäng21
Standardavvikelse (StdAvv)45

Kommentarer

Studierådets kommentarer

Grundproblemet som genomsyrar kursen var att Hasses föreläsningar var alldeles för djupgående och upplevdes som helt irrelevanta i förhållande till de övningsuppgifter som sedan gjordes. Många upplevde att föreläsningarna var totalt onödiga och att det hade varit bättre att plugga på egen hand. Hasses kommentar på detta var att han hört detta förr men att han inte tänker förändra upplägget något(!?)

Kritik fick även labben där vi använde oss av matlab med endast en timmes genomgång innan. Beroende på vilken labbhandledare man hade fick man olika mycket hjälp med kodningen vilket upplevdes som mycket orättvist då matlab är svårt att klara helt på egen hand. Hasse skulle ta upp detta med handledarna och en förbättring skulle ske.

Kurslärarens kommenterer

Kommentarer har ej inkommet före utsatt tid

Programledarens kommentarer

Tyvärr får kursen något sämre omdöme från studenterna med avseende på: god undervisning, angelägen och överlag nöjd. På mötet diskuterades att en del studenter upplever att det är svårt att kunna följa med på föreläsningarna och att det kanske beror på olika förkunskaper. Föreläsare/kursansvarig bör fundera på eventuella förändringar som kan införas för att bemöta detta problem. Det nämndes också att studenterna borde vara mera aktiva på föreläsningar med frågor och diskussion. Positivt att huvudboken används aktivt och att labbar och demonstrationer uppskattas. Handledningen på labbar med avseende på matlab måste vara enhetlig från de olika handledarna.

CEQ-enkäten fylldes i

Webbenkäter har använts på denna kurs.