Slutrapport kursutvärdering, MAM242

Basfakta

KursnamnAerosolteknologi
KurskodMAM242   Kursplan
Högskolepoäng7.5
Läsår201213
Kursen slutade i läsperiodHT_LP2
Programsamtliga
Antal registrerade på kursen12
Antal godkända/andel av registrerade     6 / 50 %
Antal enkätsvar/svarsfrekvens10 / 83 %
Antal män som svarat5
Antal kvinnor som svarat5
Arbetstid enligt läro- och timplaner
Föreläsningar    38 h
Övningar    12 h
Laborationer    14 h
Handledd tid    0 h
Självstudietid    125 h

Sammanfattning av enkätsvar

På alla frågor utom den om närvaro kan poängen variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".

Närvaro vid undervisningen

Andel av undervisningenAntalAndel
0-30 %0 0 %
30-70 %2 20 %
70-100 %7 70 %

Skalor & enskilda frågor

SkalaPoängStdAvv
God undervisning+4828
Tydliga mål+3141
Förståelseinriktad examination+2441
Lämplig arbetsbelastning+2228
Enskilda frågor
Kursen känns angelägen för min utbildning+4039
Överlag är jag nöjd med den här kursen+5528
Stapeldiagram över skalor, kursens angelägenhet och total nöjdhet


Fördelning av svar på fråga 26:
"Överlag är jag nöjd med den här kursen"

     Fördelningsdiagram över fråga 26
 AntalAndel

Missnöjda (<0) 0 0 %
Neutrala (0) 1 10 %
Nöjda (>0) 9 90 %
Har ej besvarat
frågan
0 0 %

Medelpoäng+55
Standardavvikelse (StdAvv)28
Män+60
Kvinnor+50
     

Fördelning av svar på fråga 17:
"Kursen känns angelägen för min utbildning"

     Fördelningsdiagram över fråga 17

Medelpoäng+40
Standardavvikelse (StdAvv)39

Kommentarer

Studierådets kommentarer

Detta verkar vara en väl fungerande kurs.

Kurslärarens kommenterer

Svenska:
Det är glädjande att studenterna har uppskattat kursens bredd och lärarnas engagemang. Aerosolteknologi är ett brett ämne som omfattar flera olika forskningsområden. För att kursens studenter ska få del av de absolut nyaste forskningsrönen och bli undervisade av den person som är bäst inom sitt respektive ämne, har kursen flera olika föreläsare. Detta är en styrka samtidigt som det innebär en utmaning, eftersom det gäller att hålla ihop kursen och se till att en röd tråd följs. Vi arbetar ständigt med att förbättra just detta, t ex genom uppföljning (skriftlig och/eller muntlig) av det som uppfattats som svårt efter varje föreläsning samt genom möte med samtliga föreläsare innan kursstart för genomgång av upplägget (för att på så sätt kunna undvika att vissa saker upprepas onödigt mycket). Detta har gett ett bra resultat, men efter årets genomgång med studentrepresentanten kommer vi till hösten att arbeta ännu mer med detta, genom att t ex införa ett seminarium varannan vecka för att sammanfatta och binda ihop föreläsningarna.

Kursen examineras genom olika moment: räkneövningar, laborationer, projektarbeten samt skriftlig tentamen (där tentamen står för 50 % av möjlig maximal slutpoäng på kursen). Detta gör att en del studenter i början upplever det som att arbetsbördan är tung, dock brukar samtliga studenter efter kursens slut anse att denna examinationsform är fördelaktig och betona att man lärt sig mer än man förväntat sig och fått göra uppgifter som innebär att man hunnit förstå viktiga samband. Studenternas i genomsnitt mycket höga resultat på examinationen bekräftar detta ytterligare. Mycket arbete läggs ned på att ge studenterna kontinuerlig feedback på de olika delmomenten.

Som kursmaterial har vi en pärm som säljs till självkostnadspris med utdrag ur böcker och aktuella vetenskapliga artiklar. Detta gör att kursens litteratur alltid är helt uppdaterad. En kommentar denna kursomgång var att det inte är helt lätt att hitta i pärmen, därför kommer denna inför nästa omgång att förses med mer detaljerad innehållsförteckning och, i de fall då det är möjligt, med tydligare läsanvisningar.

English:
It is nice to see that the students have appreciated the width of the course and the engagement of the teachers. Aerosol Technology is a highly interdisciplinary field of research. To be able to provide the students with the absolutely most up-to-date research results and the best competence, the course have several different lecturers, each an expert within his/her subject. This is indeed one of the strong features of this course, but at the same time it provides a challenge to make sure the course is focused and coherent and to keep it from being too wide. We continuously try to improve this, for example by following up that which has been considered as difficult after each lecture and by having a pre-course meeting with all lecturers to make sure everybody knows what everybody else plan to talk about. The results have been good, but there is always room for improvement. Next year we plan on having a bi-weekly seminar to sum up the most important things from each lecture.

The course is assessed not only by the written exam (which accounts for 50 % of the total possible amount of points) but also by calculation exercises, laboratory exercises and a short project. In the beginning of the course some students have felt that they are required to do more work than they are used to in a course, but at the end of the course most students say that this has given them good opportunities to reflect over the most important contexts, and that they have spent less time studying for the exam than usual in a course of this size. On average, students tend to get very good results in this course, which further confirms that this assessment method is working well. We also try very hard to give the students continuous feedback on how they are improving during the course.

The course literature is a binder with printouts from various books and scientific articles, which is provided as self-cost. This ensures that the reading material always is completely up to date. It has been commented that it is not always easy to find your way around the binder. This year it will hence be provided with a more detailed index as well as (in the cases where it is possible) more clear reading instructions.

CEQ-enkäten fylldes i

Denna uppgift har ej fyllts i.