Slutrapport kursutvärdering, EDAN20

Basfakta

KursnamnSpråkteknologi
KurskodEDAN20   Kursplan
Högskolepoäng7.5
Läsår201011
Kursen slutade i läsperiodHT_LP1
Programsamtliga
Antal registrerade på kursen25
Antal godkända/andel av registrerade     25 / 100 %
Antal enkätsvar/svarsfrekvens16 / 64 %
Antal män som svarat14
Antal kvinnor som svarat2
Arbetstid enligt läro- och timplaner
Föreläsningar    20 h
Övningar    0 h
Laborationer    12 h
Handledd tid    0 h
Självstudietid    160 h

Sammanfattning av enkätsvar

På alla frågor utom den om närvaro kan poängen variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".

Närvaro vid undervisningen

Andel av undervisningenAntalAndel
0-30 %2 13 %
30-70 %0 0 %
70-100 %12 75 %

Skalor & enskilda frågor

SkalaPoängStdAvv
God undervisning+4434
Tydliga mål-259
Förståelseinriktad examination+3246
Lämplig arbetsbelastning+3850
Enskilda frågor
Kursen känns angelägen för min utbildning+5746
Överlag är jag nöjd med den här kursen+3148
Stapeldiagram över skalor, kursens angelägenhet och total nöjdhet


Fördelning av svar på fråga 26:
"Överlag är jag nöjd med den här kursen"

     Fördelningsdiagram över fråga 26
 AntalAndel

Missnöjda (<0) 2 13 %
Neutrala (0) 2 13 %
Nöjda (>0) 12 75 %
Har ej besvarat
frågan
0 0 %

Medelpoäng+31
Standardavvikelse (StdAvv)48
     

Fördelning av svar på fråga 17:
"Kursen känns angelägen för min utbildning"

     Fördelningsdiagram över fråga 17

Medelpoäng+57
Standardavvikelse (StdAvv)46

Kommentarer

Studierådets kommentarer

Kursen har fått mycket positiv respons när det gäller innehåll och föreläsarens engagemang. Det finns en del brister i kursupplägget som diskuterades under CEQ-mötet och som ska åtgärdas till nästa gång. Bland annat ansåg studenter att laborationernas nivå borde höjas lite.

Kursen har väldigt mycket forsknings- och arbetslivsanknytning och detta kom fram på ett väldigt bra sätt under föreläsningar och uppskattades av studenterna.

Kurslärarens kommenterer

The EDAN20 course on language technology reviews the different areas of the field: concepts and algorithms. I tried to show many demonstrations and give examples of industrial applications in the lectures to make the students more familiar with the area. In the lectures, I have always had a good attendance rate and participation. The students were lively, attentive, and keen to ask questions. Some of them were very interested to the point that they chose to continue with an ex-jobb.

Out of the 25 students that completed the course, 16 filled in an evaluation form. The response rate reached then 64%. Answers were overall very positive. Questions 17, “The course seems important for my education”, and 26, “Overall, I am satisfied with this course”, obtained scores of respectively 31 and 57. Students thought the lecturer made the subject interesting (13 out of 16 agreed with the first and second best mark, q. 21), was extremely good at explaining things them to do their best (13 out of 16 agreed with the first and second best mark, q. 19), and thought the course was important for their education (12 agreed with the first and second best mark, q. 17).

The lectures had very positive comments. Here are some free text answers: “Konceptet och en engagerad lärare gjorde det till en väldig trevlig kurs”, “Det är en otrolig intressant ämne”, “Mycke intressant”, “Inspirerande föreläsningar.”

There were also comments on aspects that would need to be improved. Most of them concerned the labs. This year Java has become the main programming language for the labs in this course. I had to guess the exact workload that would be suitable for each student. All the students managed to complete the labs and in this sense the workload I assigned was overall satisfactory. However, next year I will tune it so that it fits better the wishes students expressed in their comments as well as improve the specification text of each of the labs.

CEQ-enkäten fylldes i

Webbenkäter har använts på denna kurs.