Slutrapport kursutvärdering, EDA110

Basfakta

KursnamnAlgoritmteori
KurskodEDA110   Kursplan
Högskolepoäng6.0
Läsår200708
Kursen slutade i läsperiodHT_LP1
Programsamtliga
Antal registrerade på kursen46
Antal godkända/andel av registrerade     30 / 65 %
Antal enkätsvar/svarsfrekvens60 / 130 %
Antal män som svarat54
Antal kvinnor som svarat6
Närvaro vid undervisningen
Andel av undervisningenAntalAndel
0-30 %4 7 %
30-70 %18 30 %
70-100 %37 62 %













Arbetstid enligt läro- och timplaner
Föreläsningar    28 h
Övningar    12 h
Laborationer    0 h
Projekt    0 h
Självstudietid    120 h

Poängen kan variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".

Sammanfattande värdering

Fördelning av svar på frågan:
"Överlag är jag nöjd med den här kursen"
SvarAntalAndel
-1001 2 %
-506 10 %
+017 28 %
+5026 43 %
+10010 17 %

Missnöjda (<0) 7 12 %
Neutrala (0) 17 28 %
Nöjda (>0) 36 60 %

Medelpoäng+32
Standardavvikelse (StdAvv)46.9
Män+31
Kvinnor+42
Pajdiagram över total nöjdhet

Skalor

Sammanfattning

SkalaPoängStdAvv
God undervisning+336.1
Tydliga mål+1541.6
Förståelseinriktad examination+3530.1
Lämplig arbetsbelastning+1436.5
Enskild fråga:
Kursen känns angelägen för min utbildning+5548.5

Kommentarer

Kursrepresentantens kommentarer

Kommentarer har ej inkommet före utsatt tid

Kurslärarens kommentarer

De positiva poängen för alla frågekategorierna indikerar att kursen fungerar väl. Generellt har poängen ökat jämfört med 2006, mest för God undervisning och Allmänna färdigheter. En större polarisering än förra året kan utläsas. I alla frågekategorier är det en statistiskt signifikant skillnad mellan missnöjda och nöjda. Studentgruppen är ganska heterogen, från teknologer som tar kursen som valfri till natfak-studenter som har den som obligatorisk.

Mötet med kursombuden gav uppslag till eventuella förbättringar:

- minska antalet OH och skriv/rita mer på tavlan
- erbjud inledande, extra undervisning om bakgrundsmaterial, t ex av en kursassistent
- inlämningsuppgifter är utmärkta för att uppmuntra till aktiv inlärning; kunde öka antalet problem från två till tre (kanske något lättare) på varje inlämningsuppgift
- håll jämn, hög röstvolym på föreläsningar
- kunde tillåta att ha med kursboken på tentan
- kunde ge animerade exempel på kurshemsidan hur t ex maxflödesalgoritmer
fungerar.

CEQ-enkäten fylldes i

på ordinarie tentamen.