Slutrapport kursutvärdering, EDA110

Basfakta

KursnamnAlgoritmteori
KurskodEDA110   Kursplan
Läsår2006
Kursen slutade i läsperiodHT_LP1
Programsamtliga
Antal registrerade på kursen63
Antal godkända/andel av registrerade     36 / 57 %
Antal enkätsvar/svarsfrekvens70 / 111 %
Antal män som svarat61
Antal kvinnor som svarat4
Närvaro vid undervisningen
Andel av undervisningenAntalAndel
0-30 %4 6 %
30-70 %20 29 %
70-100 %36 51 %













Arbetstid enligt läro- och timplaner
Föreläsningar    28 h
Övningar    12 h
Laborationer    0 h
Projekt    0 h
Självstudietid    120 h

Poängen kan variera mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet".

Sammanfattande värdering

Fördelning av svar på frågan:
"Överlag är jag nöjd med den här kursen"
SvarAntalAndel
-1001 1 %
-508 11 %
+014 20 %
+5033 47 %
+10014 20 %

Missnöjda (<0) 9 13 %
Neutrala (0) 14 20 %
Nöjda (>0) 47 67 %

Medelpoäng+36
Standardavvikelse (StdAvv)48.1
Pajdiagram över total nöjdhet

Skalor

Sammanfattning

SkalaPoängStdAvv
God undervisning-940.5
Tydliga mål+1242.8
Förståelseinriktad examination+4335.9
Lämplig arbetsbelastning+1141
Enskild fråga:
Kursen känns angelägen för min utbildning+5750.6

Kommentarer

Kursrepresentantens kommentarer

Kommentarer har ej inkommet före utsatt tid

Kurslärarens kommentarer

De positiva poängen för alla frågekategorierna utom en anger att kursen huvudsakligen fungerar väl. Speciellt glädjande är den klara majoriteten nöjda studenter och de höga poängen för kursens angelägenhetsgrad och för förståelseinriktad examination. Den något negativa poängen för god undervisning verkar vid en jämförelse med andra kursers utvärderingar ganska normal, men indikerar (tillsammans med några kommentarer) att en hel del studenter inte hänger med på föreläsningarna. Jag planerar därför att minska innehållet på föreläsningarna något, bl a stryka en del bevis, och i stället ge fler exempel.

Mötet med kursombuden gav ytterligare uppslag till förbättringar:
- Eventuellt hålla en övningsgrupp på svenska.
- Öka aktiviteten på övningar genom att studenter tecknar sig för vilka uppgifter de har löst.
- Ställa mer specifika frågor på föreläsningarna.
- Undersöka möjligheten att visa animerade algoritmer via laptop.

CEQ-enkäten fylldes i

På ordinarie tentamen.